Persoonlijk verslag van de Norit K2 expeditie, een beklimming van de bergtop K2 in Pakistan, waarbij in totaal elf klimmers om het leven kwamen.
Overleven op de K2
Wilco Van Rooijen
Amsterdam: Carrera, [2019]
217 p., [32] pagina platen : ill.
9789048852604 (paperback)

In dit boek beschrijft de auteur het verhaal van drie expedities naar de K2. De K2 is met zijn 8611 meter de op één na hoogste berg ter wereld, gelegen in het Karakoramgebergte in de Himalaya, vlakbij de grens tussen Pakistan en China. De K2 geldt als ‘de heilige graal’ voor bergbeklimmers en is volgens kenners de moeilijkste om te beklimmen. De berg heeft een sterftecijfer van 25%. Vandaar ook de bijnaam ‘killer mountain’.
De auteur brengt verslag uit van een tocht waar, op die indrukwekkende hoogte, andere wetten gelden en hoe het menselijk lichaam reageert op klimatologisch barre omstandigheden. Zulke bergtoppen bereiken vergt een voortdurende concentratie. Het ‘sporen’ door de hoge sneeuw en het beklimmen van steile rotsen vragen heel wat van een mens. Bovendien is het team zeer belangrijk, wat betekent dat de geleverde (top)prestatie afhankelijk is van de mogelijkheden van ieder lid afzonderlijk. Hij benadrukt het belang van acclimatisatie, het behoedzaam wennen aan de hoogt…Lees verder
De K2 is niet de hoogste maar wel de moeilijkste berg op aarde. In 1995 werd hij voor de eerste keer ook door Nederlanders beklommen. In 2008 gebeurde dat opnieuw: Cas van de Gevel en Wilco van Rooijen stonden op de top. Het succes van de expeditie werd overschaduwd door een reeks dodelijke ongevallen bij de afdaling, waarbij acht klimmers om het leven kwamen. Het boek doet vooral van deze dramatisch verlopen gebeurtenissen verslag, waarbij Van de Gevel en Van Rooijen ten koste van zware bevriezingen op miraculeuze wijze aan de dood ontsnapten. Het boek is geschreven in een slordige rechttoe rechtaan stijl die past bij dit klimmersavontuur vol bizarre en shockerende gebeurtenissen. Met drie kleurenkaterns.