Dubbelleven
Ruth Rendell
The rottweiler
Utrecht: Bruna, 2003
319 p.
90-229-8766-3

De laatste nieuwe van de Engelse koningin van de misdaad. Deze keer geen inspecteur Wexford-verhaal, geen doorwrochte psychologische thriller van Barbara Vine (haar pseudoniem voor dit soort werk), maar een klassieke detective over een seriemoordenaar. Inez Ferry drijft een belegen antiekzaakje in een rustige Londense wijk. Boven die zaak verhuurt ze appartementen. Alle huurders worden door Rendell indringend getekend. In de buurt zijn een aantal jonge vrouwen vermoord en de politie gaat de zaak van Inez screenen omdat enkele aanwijzingen vermoedens oproepen. Rendell schrijft beurtelings over die huurders, reveleert telkens een stukje meer en gaandeweg blijken al deze figuren een dubbel leven te leiden. Aanvankelijk denkt de lezer dat alles zal leiden naar de onvermijdelijke oplossing in een spannende finale, maar nog voor halfweg gooit de schrijfster de steven om: ze maakt de identiteit van de moordenaar subtiel bekend. Van dan af is de vraag alleen nog maar: hoe is de man tot zijn g…Lees verder
In een rustige Londense wijk wordt een vijftal jonge vrouwen vermoord, waarna de politie ontdekt dat diverse bewoners niet helemaal zijn wie ze lijken. Vakkundig geconstrueerde thriller waarin de psychologische spanning prevaleert nadat halverwege de identiteit van de dader bekend wordt, zoals eerder in 'De bezeten minnaar'. Ook de leefomstandigheden van de dader zijn vergelijkbaar, maar de intrige zelf verschilt. Er is een 19e-eeuws-aandoend slothoofdstuk over de personages. Deze worden vakkundig, kleurrijk en inleefbaar ontwikkeld, waaraan levendige dialogen bijdragen. Het taalgebruik is hedendaags en doeltreffend, de stijl vloeiend, met lichte humor. Goede tekening van rustig Londen, in hedendaagse setting. Zeer verzorgde vertaling, kleine druk.

Over Ruth Rendell

CC BY 3.0 - Foto van/door Tim Duncan

Ruth Barbara Rendell, geboren als Ruth Grasemann (Londen, 17 februari 1930 – aldaar, 2 mei 2015), was een Britse schrijfster van psychologische misdaadromans. Ze kreeg de bijnaam "Queen of Crime" en schreef ook wel onder het pseudoniem Barbara Vine.

Rendell werkte aanvankelijk als journalist voordat ze in 1964 haar eerste roman schreef. Ze wordt vooral geroemd om haar taalgebruik en de diep uitgewerkte personages. Ook zijn in haar boeken de sociale veranderingen te zien. Zo besteedde ze in haar recentere boeken aandacht aan de veranderde sociale status van vrouwen en huiselijk geweld.

Buiten haar psychologische werk, is ze ook bekend geworden door haar reeks boeken over Inspector Wexford.

Voor haar werk heeft ze veel prijzen gekregen. In 1997 kreeg ze de niet-erfelijke titel Baroness Rendell of Babergh. Ze zat in het House of Lords namens de Labour Party.