De kooi
Ron Langenus
2de herz. dr.
Averbode: Averbode, 2007
74 p.
9789031718702

Dit boek behoort tot de negen speciale verhalen van de Fahrenheitreeks, uitgegeven door Averbode. De dunne boekjes ogen als een reeks Engelse simplified readers. De eigentijdse covers trekken de aandacht, maar de titels voorspellen weinig inhoudelijke verrassingen.
De kooi van Ron Langenus staat op de boekenzoeker bij de categorie dierenverhalen, maar daar heeft het slechts zijdelings mee te maken. Dimitri Lambrecht, de directeur van een verwaarloosde zoo, wordt ontvoerd door drie leerlingen van zes metaal. Voor Tom en Sami is het vlug duidelijk dat Deirdre, een buitenbeentje in de zware richting, meer wil dan de mistoestanden in de zoo aanklagen. Ook Langenus strooit kwistig met clichés en veralgemeningen over onkundige directies en debiele leerlingen. Onmiddellijk succes verzekerd, zeker wanneer een geroutineerde auteur ze vlot neerschrijft.
[Jet Marchau]
Deirdre ontvoert samen met haar vrienden Sami en Tom de directeur van de dierentuin. Deze man handelt in dieren en heeft schuld aan de dood van de moeder van Deirdre. Het verhaal vertelt van de ontvoering, de voorgeschiedenis en beschrijft het leven op de vmbo-school (o.a. het gedrag van medeleerling 'Bully') waar de drie jongeren van ongeveer 17 jaar samen lessen volgen. Er zijn geen illustraties behalve het in zwart en oranje uitgevoerde voorplat dat Deirde voor de kooi (waarin de directeur is opgesloten) voorstelt. Een verhaal dat de aandacht van de lezer goed vasthoudt door de vaart waarmee het geschreven is en door de ontwikkelingen die elkaar snel en duidelijk opvolgen. Voor de doelgroep is geen extra begeleiding noodzakelijk omdat de manier van rouwverwerking niet erg emotioneel is. Het is ook bruikbaar voor het bespreekbaar maken van pestgedrag op school. Het boek is vlot geschreven, maakt gebruik van moderne taal en korte zinnen. Het is zowel technisch als inhoudelijk goed te…Lees verder

Over Ron Langenus

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Ron Langenus

Ron Langenus (Mechelen, 20 december 1956) is een Belgische (jeugd)schrijver.

Hij studeerde wiskunde aan de Rijksuniversiteit Gent (1975-1979) en werkte tot 2015 als leerkracht wiskunde in Brussel. Langenus is vooral bekend om zijn kinder- en jeugdboeken. Daarnaast maakte hij verschillende reportages voor de (Ierse) televisie en scenario's, onder andere voor Chris Van den Durpel. Hij is ook werkzaam als gids (Ierland, Texel en Majorca) Langenus' grootvader Oscar nam deel aan de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam. Zijn vader, Alfred Langenus, maakte deel uit van het viertal Belgische atleten dat in 1956 (Langenus' geboortejaar) in Watermaal-Bosvoorde een wereldrecord liep op de 4x800m. Alfred Langenus was dat jaar ook geselecteerd voor de Olympische Spelen in Melbourne, maar verkoos in België te blijven voor de geboorte van zijn tweede zoon. In 2015 liep Langenus de Zestig van Texel als eerbetoon aan zijn vader, grootvader en Jan Knippenberg. Hij schreef hierover …Lees verder op Wikipedia