Antwerpen: Manteau, 2013
293 p.
9789022328507 (paperback)

Deflo wijst in nieuwe roman op gevaren van het internet

Mechelen Het 22ste boek van de Mechelse auteur Luc Deflo ligt in de winkelrekken. Met een psychologische roman kaart de auteur de gevaren aan van het internet.

De Mechelse auteur Luc Deflo (55) signeerde zaterdag in boekhandel Salvator zijn nieuw werk Giftige Vlinders en kon op veel fans rekenen die een glimp wilden opvangen van de succesrijke auteur.

Het boek gaat over een man die zijn vrouw bedriegt. Nadat zijn maîtresse uiteindelijk een punt heeft gezet achter de relatie, verandert de man in een meedogenloos monster. 'Het is een psychologische roman geworden zonder veel bloedvergieten. De man wordt verliefd op een Thaise vrouw via een webcam en wil haar helpen terwijl zij niet geholpen wil worden. Wanneer hij het deksel op de neus krijgt, begint hij haar te stalken en wil hij haar kapot maken. Hij negeert zijn vrouw en dochter en de Thaise vrouw wordt een obsessie. Het verhaal is realistisch en geeft de gevaren van het internet weer. Dat is de ondertoon van het verhaal', legt de auteur uit. 'Het boek start bij het einde van het verhaal, wanneer het mannelijk hoofdpersonage Rik Leboeuf in de gevangenis zit.'

Deflo is zeer te…Lees verder

Rik Leboeuf, een gesettelde zelfstandige verwarmingsinstallateur, zet zijn eigen hoge morele principes opzij wanneer hij als een blok valt voor Carina, een mooie en jonge Thaise camgirl. Zijn verstand gaat op nul en zijn blinde passie wordt lichamelijk. De sms’jes, de mails en de seks worden hoe langer hoe heviger, maar Carina weigert zich te binden aan een getrouwde man. Leboeuf wordt wantrouwig, begint door te draaien, stalkt haar en bedenkt allerlei technische snufjes om haar website op het internet te hacken, eerst voor zijn plezier, maar later om haar te vernietigen. Maar wat weten zijn vrouw en tienerdochter? De auteur is superieur als het gaat om het beschrijven van de menselijke ziel en de duistere krachten die daarin kunnen rondwoelen, maar in het eerste deel van zijn nieuwe thriller is er misschien iets te veel seks en is het psychologisch portret van de vrouwen minder diepgaand dan gewoonlijk. Toch blijft het verhaal razend spannend tot het einde. Het zit structureel knap i…Lees verder