Misjel Decleer
Illustrator
Marijke Meersman
Hasselt: Clavis, 2004
91 p. : ill.
90-448-0287-9

Net over de Nederlandse grens ligt aan de Belgische kust de gemeente Knokke-Heist, met het natuurgebied het Zwin. De auteur (conservator van het Zwin) bespreekt in het boek, op rij, de voorkomende planten en dieren in de gemeente. In drie hoofdstukken komen de kust, het stadsgebied en de polders aan de orde. De hoofdstukken zijn onderverdeeld in kleinere gebieden, waardoor de lezer van alles te weten komt over het planten- en dierenleven aan het zandstrand, op slikken en schorren, aan gevels, in stadsvijvers en tuinen, op weiden en houtwallen enz. De tekst is in drie kolommen gezet. Er is gebruik gemaakt van vriendelijke, eenvoudige taal; lastige termen worden goed uitgelegd. Vele mooie kleurenfoto’s en schitterende getekende kleurenillustraties begeleiden de tekst. Het boek pretendeert niet een compleet naslagwerk te zijn, maar geeft een goed beeld van de unieke flora en fauna in kustgebieden (dus ook interessant voor Nederlandse gebieden). Een aantrekkelijk natuurboek vol interessan…Lees verder

Knokke-Heist natuurlijk

Knokke-Heist, de meest oostelijk gelegen kustgemeente van België, dankt zijn bekendheid voor een deel aan de aanwezigheid van het Zwin. Talloze bezoekers zijn er de voorbije jaren getuige geweest van de manier waarop men er natuur en toeristische recreatie in evenwicht tracht te te houden. Wie ooit deelnam aan wandelingen die doorheen dit natuurgebied worden georganiseerd, werd overspoeld door een ongerepte rust, waarin talloze kleine details een heel verhaal in zich droegen. In dit boek neemt Krist Struyf, conservator van het Zwin, de lezer mee over de grenzen van dit gebied. De tocht doorheen Knokke-Heist neemt zijn aanloop aan de kustlijn, loopt vervolgens over het stadsgebied en strijkt neer in de landelijke zone, de polders. Prachtige kleurenfoto’s van Misjel Decleer en sfeervolle detailtekeningen van Marijke Meersman vormen samen met de tekstfragmenten één geheel. Algemene kennis, afgewisseld met interessante weetjes werd gegroepeerd in overzichtelijke hoofdstukken. Gericht z…Lees verder