Guillaume Guéraud
Averbode: Averbode, 2002
51 p.
Aantekening
Vert. uit het Frans
90-317-1865-3

Dit boekje behoort tot de negen speciale verhalen van de Fahrenheitreeks, uitgegeven door Averbode. De dunne boekjes ogen als een reeks Engelse simplified readers. De eigentijdse covers trekken de aandacht, maar de titels voorspellen weinig inhoudelijke verrassingen.

Het uit het Frans vertaalde Adres hemelhoog van Guillaume Guéraud brengt de uitzichtloze situatie van migranten in een grote stad. Het is een momentopname, een situatieschets zonder duiding van het geweld en de agressie van de politie. Een verhaal dat iets wakker maakt, dat een gesprek kan uitlokken, maar dat je wegens de geringe uitwerking op je honger laat zitten. [Jet Marchau]
De Algerijnse Rachid wil piloot worden. Hij probeert zo uit zijn leefomgeving te ontsnappen. Maar in de criminele achterstandswijken krijgt hij niet veel kans. De 13-jarige Rachid is aan het woord. De flashbacks en het heen en weer springen in de tijd wordt door witregels duidelijk gemaakt. De vertaling is in goed Nederlands. Het proza is verzorgd en beeldend. Het geweld wordt vanuit verschillende hoeken belicht en maakt de onvermijdelijke spiraal begrijpelijk. Jammer dat er voor de sympathieke Rachid aan het eind van het verhaal niet ergens een lichtpuntje gloort. Ook hierin is het verhaal zeer realistisch. Deze novelle zal door zijn fel realisme en het eigentijdse thema jongelui zeker aanspreken. Zeer geschikt voor scholieren die een dik boek niet aankunnen. Ruime marges en veel wit. Vanaf ca. 14 jaar.