Roosevelt : roman
Gie Bogaert
Amsterdam: De Bezige Bij, 2016
205 p.
9789023496786 (paperback)

Personages op een plein

Gie Bogaert zoekt naar een nieuwe vorm in zijn roman Roosevelt, maar blijft zijn delicate verteltrant trouw. Hij toon zijn aandachtig oog voor het menselijke va-et-vient, al eindigt zijn boek dan met knallen.

Een Antwerps plein bevorderen tot je hoofdpersonage en het een bewustzijn meegeven? Het is een gewaagde zet van Gie Bogaert (°1958) in zijn nieuwe roman Roosevelt. Sprekende en denkende dieren in romans, die kom je wel vaker tegen. En Marijke Libert presteerde het ooit om huizen aan de praat te krijgen in haar debuut Sterk water. Maar een plein?

Stemmenfresco

Met het rommelige Rooseveltplein als decor ambieert Bogaert een dwarsdoorsnede van de stedelijke samenleving. Het centrumplein is geen toonbeeld van esthetiek en nog minder van gestroomlijnde verkeersaccommodatie. Met zijn atheneum, hotel, Carrefour-supermarkt, operacafé Gustav, nachtwinkels en designzaak eet het van alle walletjes. Het heeft vooral het karakter van een transitplek, ongezellig, grijs en nerveus.

Maar er gebeurt altijd wat op dit Rooseveltplein, ooit de Place de la Victoire. "De meeste passanten kennen me nauwelijks. Ze lopen in hun haast en onac…Lees verder

Sneeuwwitje zonder prins

In de jongste roman van Gie Bogaert is de Rooseveltplaats, nabij het Antwerpse Centraal Station, ontmoetingsplaats, decor én verteller tegelijk.

Ieder huisje heeft zijn kruisje, placht mijn oma te zeggen, en zo is het. Als je goed kijkt, zie je in ieder mensenleven ooit een drama plaatsvinden. En Gie Bogaert kijkt goed in zijn nieuwe roman Roosevelt. Die speelt zich af op een plein: de Franklin Rooseveltplaats in Antwerpen. Als je daar een dagje onder een boom, op een terras of bij het busstation de voorbijgangers observeert, zie je een stad aan je voorbijtrekken, en leer je gezichten, kleding en gedrag te lezen.

Bogaert volgt in zijn jongste roman maar liefst elf mensen, en hij geeft ze allemaal een andere stem. Er is een Pools meisje in een tijgerrokje dat ten prooi is gevallen aan een loverboy, een obese tramconducteur die zich vergrijpt aan snoepgoed en meer, een universiteitsdocent die zijn studente en minnares Fran de liefde bekent, een vrouwelijke huisarts die overspelig is met haar jeugdliefde. Er is een kwetsbaar meisje dat we aan het werk zien: ze moet de perso…Lees verder

Experimentele roman van de Belgische auteur (1958), waarin een druk verkeersplein de hoofdpersoon is. Ook de persoon naar wie het plein is genoemd (de Amerikaanse president Franklin Roosevelt) wordt opgevoerd als verteller van het boek. Het Rooseveltplein ligt in een drukke stad. We volgen de gebruikers/bewoners van dit plein tijdens een drukkend hete zomerdag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. In het begin lijkt het een duizelingwekkende hoeveelheid personages die lukraak wat doen, maar gaandeweg leer je ze een beetje kennen en begrijp je wat ze doen of wat hen bezighoudt. Daarnaast wordt een tweede verhaal verteld op de plek waar normaliter de hoofdstuktitel staat vermeld. Geslaagd boek met veel vaart en spanning geschreven. Tragikomisch. Het einde is misschien een beetje belerend, maar dat is verder niet storend. Voor 'Luchtgezichten'* (2010) ontving de auteur de Provinciale prijs voor Letterkunde van de Provincie Antwerpen. Daarna volgde 'Noora's dwaling'** (2013).

Over Gie Bogaert

Gie Bogaert (1958) is een Vlaams schrijver. In 1987 debuteerde hij met de verhalenbundel Klein Berlijns drama. Drie jaar later volgde zijn eerste roman Wat kwaad doen de tovenaars.

Zeven jaar lang werkte Gie Bogaert als columnist voor de cultuurzender Klara, Radio 1 en de tijdschriften ‘Kunst & Cultuur’ en ‘Het Kunstenpaleis.’ Met Kristien Hemmerechts, Walter van den Broeck, Bart Moeyaert, Robert Long en René Appel schreef hij de IKON/VRT-tv-filmreeks Over de liefde.

Gie Bogaert is germanist en werkt onder meer als docent proza aan de SchrijversAcademie te Antwerpen. Liefde, verlies en eenzaamheid zijn de centrale thema’s in zijn werk.

Hij was tot en met 2020 verbonden als voltijds leraar aan het Sint-Gabriëlcollege te Boechout.

• Klein Berlijns drama (1987)