Luchtgezichten
Gie Bogaert
1
Amsterdam: Podium, 2010
135 p.
9789057594038 (paperback)

Je eerste liefde is de meest ingrijpende, wordt gezegd. Eentje die je je leven lang niet vergeet. Dat komt vermoedelijk omdat je eerste liefde veelal tussen (wan)hoop en verlangen laveert, tot het te laat is om haar te laten overgaan in een heuse eerste relatie. Het ideaalbeeld en de gevoelens die bij zo'n eerste liefde horen, blijven sommigen een leven lang achtervolgen. Elke relatie wordt aan die verbeelde norm getoetst en moet dus wel tot ontevredenheid stemmen. Maar wat als je na lange tijd onverwacht weer oog in oog staat met die geïdealiseerde eerste liefde?
Dat is wat Lambert Hofman overkomt in Gie Bogaerts Luchtgezichten. Alleen: zijn jeugdliefde Lana is ondertussen blind geworden. Hij komt bij haar terecht als voorlezer en op het ogenblik dat hij zich moet voorstellen, kiest hij ervoor zich als iemand anders voor te doen. Op die manier houdt hij de mythe in stand, stelt hij het moment uit dat hij zijn dromen aan de realiteit moet toetsen. Uiteraard doet hij dat nie…Lees verder
De Vlaamse schrijver (1958), prozadocent aan de SchrijversAcademie, levert met dit boek zijn achtste roman af. De vaste thema's uit zijn oeuvre, 'verlies' en 'verlangen naar het onbereikbare', komen ook in dit werk weer naar voren. Na dertig jaar geleden afscheid van haar te hebben genomen, staat Lambert Hofman plotseling weer voor zijn grote jeugdliefde Lana. Zij is inmiddels blind geworden en zoekt iemand die haar verhalen wil voorlezen. Onder een valse naam neemt Lambert deze rol op zich. Deze korte psychologische roman wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Lambert en Lana. Op die manier leert de lezer de verhalen kennen die de personages voor elkaar verzwijgen. Het verhaal ademt een dromerige en weemoedige sfeer door de fraaie, poëtische zinnen. Een enkele keer schiet het taalgebruik uit de bocht, maar als totaalplaatje is de roman knap en vakkundig opgezet en indrukwekkend neergeschreven. Paperback; normale druk.

Over Gie Bogaert

Gie Bogaert (1958) is een Vlaams schrijver. In 1987 debuteerde hij met de verhalenbundel Klein Berlijns drama. Drie jaar later volgde zijn eerste roman Wat kwaad doen de tovenaars.

Zeven jaar lang werkte Gie Bogaert als columnist voor de cultuurzender Klara, Radio 1 en de tijdschriften ‘Kunst & Cultuur’ en ‘Het Kunstenpaleis.’ Met Kristien Hemmerechts, Walter van den Broeck, Bart Moeyaert, Robert Long en René Appel schreef hij de IKON/VRT-tv-filmreeks Over de liefde.

Gie Bogaert is germanist en werkt onder meer als docent proza aan de SchrijversAcademie te Antwerpen. Liefde, verlies en eenzaamheid zijn de centrale thema’s in zijn werk.

Hij was tot en met 2020 verbonden als voltijds leraar aan het Sint-Gabriëlcollege te Boechout.

• Klein Berlijns drama (1987)