Stiletto libretto
Bavo Dhooge
4
Antwerpen: Manteau, 2009
320 p.
9789022323519 (paperback)

Bavo Dhooge is van vele markten thuis en daarom ook moeilijk onder één noemer te plaatsen. Het siert hem bovendien dat hij zelden op zeker speelt en er niet voor terugdeinst andere paden te betreden. Afgestudeerd als scenarioschrijver aan de kunstacademie, schreef hij korte verhalen, misdaadromans, scenario's voor de VRT, hoorspelen, jeugdromans, en toekomstromans. In 2008 werd zijn pulpthriller Stand-in in de 'Detective & Thrillergids van Vrij Nederland' met maar liefst vijf sterren bedacht, wat hem meteen op gelijke hoogte bracht met iconen als Dashiell Hammett en Raymond Chandler.

Dhooge koos in het begin van zijn schrijverscarrière voor een vast personage, privédetective Pat Somers, en de thuisbasis Gent als locatie, maar immiddels heeft hij die zekerheid verruild voor verre horizonten. Had Pat Somers iets van de schlemiel en deden de schrijfstijl en de burleske situaties enigszins denken aan de thrillers van Kinky Friedman, dan is Dhooge met Stiletto Libretto…Lees verder
In deze komische thriller krijgt een kleine crimineel onverwacht een manuscript in handen, dat het leven van een wapenhandelaar beschrijft. Hij besluit het uit te geven onder pseudoniem met de pakkende titel 'Sukkels sterven net iets sneller'. (Alle boeken van deze Belgische auteur hebben een titel met een S). Het boek wordt bejubeld in de pers, maar de grote criminelen in L.A. hebben er moeite mee dat hun handel en wandel tot aangenaam leesvoer is verheven. Eigenlijk is dit een anti-misdaadverhaal met een ijzersterk plot, knappe dialogen, uitstekende karaktertyperingen en een parodie op het Amerikaanse thrillergenre. De titel van het boek zal de titel worden van de musical, die misschien van het boek gemaakt zal worden: goede vondst. Meer van dit soort subtiele grappen zijn te vinden in dit verhaal, zoals de 'groene' wapenhandelaar, die zo milieubewust is, dat hij de lege kogelhulzen opraapt na het opruimen van zijn tegenstanders. De kleine crimineel luistert naar de naam Jimmy Hend…Lees verder