Bokkenrijders
Duivelsvlucht
Aline Sax
Amsterdam: Clavis, 2002
202 p.
90-448-0008-6

Het Vlaamse platteland in 1742. Hasse (17) woont al twee jaar alleen in een hutje buiten het dorp. Ze verloor al vroeg haar ouders; ze werd opgevoed door haar grootmoeder en ingewijd in de kennis van genezende kruiden. Als ze niet kan verhinderen dat de zwaar zieke griffiersvrouw sterft, wordt ze als heks vervolgd. Ze ontsnapt op het nippertje en vindt onderdak bij haar broer Diedrich, een chirurgijn in een nabij dorp. Door hem komt ze in contact met de bokkenrijders, in dit boek een soort van Robin-Hoodbende die de rijken berooft om de welvaart te herverdelen. Ze raakt betrokken bij de activiteiten van de bende en, bewogen door bewondering voor haar broer en verontwaardiging over de wrede en onrechtvaardige lokale overheid, wordt ze er zelfs lid van. Ze werkt mee aan een bevrijding uit de gevangenis en verscheidene overvallen, maar ze leert ook de zwarte kanten van het bendeleven kennen: de angst, het voortdurend op je hoede zijn, het onderduiken, de arrestatie en foltering en execut…Lees verder
In het Vlaanderen van 1742 probeert een bende de vele armen te helpen. Ze noemen zich de Bokkenrijders en Hasse, de hoofdpersoon uit dit verhaal, is het eerste vrouwelijke lid. In eenentwintig duidelijk afgebakende hoofdstukken die alle met een gotische hoofdletter beginnen, wordt het verhaal lineair-chronologisch opgebouwd. Het vertelperspectief vanuit Hasse wordt regelmatig onderbroken door een algemeen perspectief dat soms iets uitleggerigs krijgt. Het proza is verzorgd. De karaktertekening van de hoofdpersonen is duidelijk zonder veel verrassingen. Toch weet de auteur spanning in het verhaal te brengen door de geheime acties van de bende. Vooral door de beschrijving van de details uit het dagelijks leven, komt de tijd overtuigend uit de verf, hoewel de martelscènes met wat meer implicieter taalgebruik ook wel effectief zouden zijn geweest. De actie voor een rechtvaardiger verdeling van goederen zal kinderen zeker aanspreken. Vanaf ca. 13 jaar.

Over Aline Sax

Aline Sax (Antwerpen, 20 maart 1984) is een Vlaams auteur van jeugdboeken en adolescentenromans.

Reeds op 15-jarige leeftijd schreef zij haar eerste boek Mist over het strand, over twee Duitse kindsoldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarna volgden nog Duivelsvlucht, over de bende van de Bokkenrijders in de achttiende eeuw, De gebroken harp over de Paasopstand in Ierland en Geen stap terug over drie jonge mensen die betrokken raken bij de Slag om Stalingrad. Ook De Hond van Roosevelt gaat over de Tweede Wereldoorlog en wel over het Ardennenoffensief. Daarna kwam het tweeluik Wij, twee jongens en Schaduwleven dat ook in Duitsland en Oostenrijk veel succes kende en vertaald werd door Verena Kiefer en Stefan Häring. Dit tweeluik werd ook naar het Deens vertaald door Birthe Lundsgaard. Wij, twee jongens verscheen daarnaast ook in Amerika als We, Two Boys. In 2010 schreef ze het 'omkeerboek' De laatste r…Lees verder op Wikipedia